Pagina's

dinsdag 12 mei 2020

PENNENROL



 Enkele weken geleden had ik me ingeschreven voor een workshop 'Handletteren'  bij letterenentetteren. Dit was iets wat ik al lang eens wilde doen! Ik was wel wat sceptisch om een online cursus te volgen, maar dit was helemaal niet nodig: de filmpjes zijn kort en to the point, en heb je vragen dan krijg je heel snel antwoord. Ondertussen heb ik me zelfs al ingeschreven voor de vervolgcursus 'Handletteren next level' 😀

Ik had al heel wat stiften, pennen, potloden, enz... in de kast liggen , maar nu kon ik ze eindelijk echt gaan gebruiken. Binnen de korste keren was mijn tafel een warboel van schrijfgerief, daar moest een oplossing voor gevonden worden! In een ver verleden had ik eens een rol gemaakt om mijn haakpennen op te bergen, dus heb ik mij op dit idee gebaseerd (links boven op de foto zijn trouwens haakpennen). Het was zo leuk om die pennenrollen te maken dat ik de handleiding heb uitgeschreven.  Zondagnamiddag heb ik er wel 4 gemaakt😀


Bij dit model heb ik met een flap gewerkt, maar je kan ook je lap iets langer maken (bvb 23 cm ipv 20 cm en gewoon omvouwen. geen flap kan ook, maar dan kunnen de pennen er misschien uitvallen, heb het nog hiet geprobeerd 😂😂😂😂

Verder heb ik ook nog een formule uitgewerkt zodat je de rol perfect op maat van je stiften kan maken : deze rol is voor 12 pennen.

voorbeeld : 
je hebt 10 pennen en dus 10 sleuven nodig.
er zijn 8 sleuven en 2 zijkanten.
voor de sleuven heb je telkens 2,5 cm nodig en de zijkanten zijn telkens 4 cm want daar zit nog naad in.
8 sleuven x 2,5 cm = 20 cm
2 zijkanten x 4 cm = 8 cm
samen 28 cm breed


Benodigdheden (foto1)

-          Stof voor de buitenkant
-          Bijpassend stofje voor de binnenkant
-          Lintje
-          Volumevlies H630

Stof snijden

-          Stof voor de buitenkant  : 2 x van 20 cm (hoog) en 33 cm (breed)  - 1A en 2A
-          Stof voor de buitenkant  : 1 x van 12 cm (hoog) en 33 cm (breed) - B
-          Stof voor de binnenkant : 1 x van 20 cm (hoog) en 33 cm (breed) - C
-          Volumevlies : 1 x 20 cm x 33 cm

Werkwijze

-          Vouw 1A dubbel met de goede kant naar buiten en strijk, we bekomen een lap van 33 cm x 10 cm
-          Vouw deel B dubbel met de goede kant naar buiten en strijk, we bekomen een lap van 33 cm x 6 cm
-          Strijk het volumevlies op 2A
-          Keer deel B en snij de hoeken schuin : aan de stofvouw 2 cm afmeten en trek een lijn tot aan de hoek, stik deze lijn, snij bij en keer. Strijk plat. (foto 2)
-          Leg 1A op C : de openkant van de dubbelgevouwen lap 1A ligt op de onderrand van C.
-          Teken nu de lijnen voor de sleuven. Teken eerst de middenlijn : teken om de 2,5 cm een lijn, doe dit langs beide kanten van de middenlijn tot er nog ongeveer 4 cm overblijft. (foto 3)
-          Stik nu de sleuven, stik ook de zijranden vast.
-          Leg het lint op de linkerkant net boven de sleuven. Stik vast. (foto 4)
-          Leg de flap bovenaan op C. De openkant van de dubbelgevouwen lap B ligt op de bovenrand van C.
-          Leg nu 2A op dit alles , en stik vast, laat een keergat van ongeveer 6 cm.
-          Keer en naai de opening dicht.
-          Strijk goed uit.
foto 1

foto 2

foto 3

foto 4


Geen opmerkingen:

Een reactie posten