Pagina's

donderdag 22 november 2018

Pannenlappen in patchwork


De kerstperiode komt er weer aan !
Hierbij een leuk project om voor jezelf te maken of om als cadeau te geven. Leuk om te doen, leuk om te krijgen en snel klaar 😃




Deze pannenlappen werden gemaakt met de Bernina 770 Quilters Edition. Deze machine heeft heel veel fantasiesteken en quiltsteken en een dubbel transport. Dit dubbel transport is heel belangrijk om een gelijkmatig stiksel te hebben, vooral bij patchwork en quilten als we door dikkere lagen moeten stikken. Om de banen op 6 mm te stikken gebruik ik het voetje 97D, voor de borduursteken gebruik ik het voetje 1D. De machine geeft aan welk voetje je moet gebruiken!





Benodigdheden
-          Diverse stoffen
-          Bijpassend stikgaren en borduurgaren
-          Driehoek lat Prym 45° of de gewone lat van 15 cm x 30 cm
-          Thermolam (tussenvulling)
-          Stof voor de achterkant
-          Stof voor de afwerkbiezen


Werkwijze
-          Snij banen in diverse kleuren van 4 cm.
  Stik deze 4 banen aaneen. Hiervoor gebruik ik de 6mm voet. 
  Strijk alles goed uit

   Snij driehoeken : je hebt 4 driehoeken per pannenlap nodig

 


-          Stik de driehoeken tot een vierkant
 

-          Neem de stof voor de achterkant en de thermolam en leg de drie lagen opeen en let er op dat je de driegen lagen goed gaat spelden of driegen. En ja, het kan bij mij ook wel eens fout lopen .....ik had de spelden er te vroeg uitgehaald...... ik ga dit oplossen door er een nieuwe achterkant tegen te zetten.


    Naar wens quilten, gebruik de vele fantasiesteken van je machine


  De lap squaren
-          Snij banen van 6 cm voor de biezen en werk af.

Volgende de week gaan we onderzetters maken voor potten en pannen.
hierbij alvast een voorproefje!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten